🌍 Nieuw: de NT2-taalklas: Dé brug tussen ISK en regulier onderwijs
De overstap van de ISK naar het reguliere onderwijs is voor veel leerlingen een grote stap. De taal, het tempo, de nieuwe vakken. Het kan best overweldigend zijn. Om die overgang soepeler te maken, is er vorig schooljaar een NT2-taalklas gestart op het Almere college. Een extra steuntje in de rug voor leerlingen met een anderstalige achtergrond.
Waarom deze taalklas?
“Als ISK zien we vaak niet meer hoe het onze leerlingen vergaat zodra ze instromen in het reguliere onderwijs,” vertelt Inge van der Kooi, NT2-coach. “Sommigen maken echt een schok door. De taalklas helpt om die kloof kleiner te maken. En om de kwaliteit van ons onderwijs te versterken.”
Naast ondersteuning voor leerlingen, zorgt de taalklas ook voor meer NT2-kennis bij vakdocenten. Zo groeit het bewustzijn in de hele school over wat taal doet met leren.
Hoe werkt het?
De NT2-taalklas biedt vooral individuele begeleiding. Leerlingen
krijgen hulp bij taal, planning en welzijn. Precies wat ze nodig hebben in die
spannende overstapperiode.
De begeleiding gebeurt in nauwe samenwerking tussen:
- De NT2-coach
- De mentor van de ISK
- De coach of leerlingcoördinator op de nieuwe school
Samen vormen ze een driehoek rondom de leerling. “Vanaf augustus ben ik ook 100-dagencoach,” zegt Inge. “Dat betekent dat ik de eerste maanden meeloop als co-coach, zodat leerlingen echt iemand hebben bij wie ze terechtkunnen.”
Een sterke basis
Inge werkt met de zogeheten Drieslag NT2 van het ITTA
kennisinstituut voor Nederlands als eerste én tweede taal. Dit geeft handvatten
hoe we de schoolomgeving kunnen organiseren voor de NT2-leerling. Het ziet er
zo uit:
1️⃣ De vakdocent die taalgericht lesgeeft
2️⃣ Het vak Nederlands dat de algemene
taalvaardigheid versterkt
3️⃣ De taalklas als extra steunpunt. Eén uur
per week dat het verschil maakt
Wat merken we al?
De eerste resultaten zijn positief. Leerlingen weten de taalklas goed te vinden, en ook collega’s raken meer betrokken. “Je merkt dat NT2-leerlingen zichtbaarder worden in de scholen,” vertelt Inge. “Er ontstaat meer begrip en samenwerking. Scholen zijn nog zoekend, maar wíllen echt leren hoe ze taalbewust onderwijs kunnen geven.”
“We hebben de handen ineengeslagen. Samen zorgen we dat NT2-leerlingen
niet uitvallen, maar juist groeien.”
Wil jij bijdragen aan onderwijs dat ruimte maakt voor ieders talent. Ook als taal nog een uitdaging is?
👉 Klik hier voor onze actuele vacatures.