De rol van Coach

Een onderonsje met Karin over haar rol als coach op het Almere College

Op het Almere college staan we voor een heldere ambitie: elke leerling persoonlijke aandacht geven en de mogelijkheid om elk vak op het eigen niveau en in het eigen tempo te doen. Met de talenten en ambitie van de leerling als uitgangspunt.’ Daarom werken we met coaches in plaats van mentoren. Karin vertelt jou er graag meer over.

“Ik weet nog dat ik voorheen als mentor 30 leerlingen onder mijn vleugels had. Het was een uitdaging om iedereen genoeg aandacht te geven, vooral de leerlingen bij wie alles goed leek te gaan.”, vertelt Karin. Nu, als coach, werkt ze met een kleinere groep van 11 leerlingen. En weet je wat? Ze kent de leerlingen door en door, van favoriete sporten tot gedeelde valkuilen, ze is helemaal op de hoogte. Ook heeft ze nu meer contact met de ouders.

Coach: wat houdt dat in?

Karin benadrukt dat coach zijn je werk als docent verbreedt. Het gaat om inzicht krijgen in de leerlingen, hen kennen op een persoonlijk niveau en betrokken zijn bij hun groei en ontwikkeling. En ja, ouders worden ook partners in dit proces, waarbij duidelijke communicatie en tijdige signalering cruciaal zijn.

De pluspunten van coachen

Aandacht voor iedere leerlingen
Als coach heeft Karin nu de tijd om de leerlingen te ondersteunen die het al goed doen. Iedereen krijgt de aandacht waar ze recht op hebben.

Op maat gemaakt leren
Door de aandacht zie je snel hoe elke leerling ervoor staat en je hoort wat de behoefte is. Zo zijn er nu leerlingen die versneld wiskunde en Engels volgen. En door het gepersonaliseerde leren kan het dus dat verschillende vakken op verschillende niveaus worden uitgevoerd.

De Basegroup Check
Iedere ochtend, behalve op donderdag, begint met een gezamenlijke basegroup-sessie. Hier worden dingen besproken zoals de planning voor de komende tijd, toetsen, speciale activiteiten en actualiteiten. Ook komt burgerschap aan bod.

Leren reflecteren
Leerlingen bereiden zich voor op de coachgesprekken door reflectievragen in te vullen. Zo is de eerste vraag altijd hoe het die week is gegaan. Soms is dat ook 'opa ligt in het ziekenhuis' of 'we hebben mijn hond moeten laten inslapen'. Dan weet je gelijk wat er speelt en kun je er rekening mee houden. Verder helpt Karin hen bij het stellen van doelen, plannen van taken en vooruitkijken naar komende uitdagingen. Dat zijn juist de vaardigheden die leerlingen kunnen helpen in hun verdere ontwikkeling.

Tips en Trucs
“Wees duidelijk en eerlijk, en trek tijdig aan de bel als je veranderingen signaleert.”, zegt Karin. “Zorg dat je de ouders betrekt bij het proces. Als ik merk dat ik bijvoorbeeld tijd tekortkom tijdens het coachingsmoment, dan vraag ik of zij op zondagavond de planning samen willen doornemen en dan kijk in tijdens de coaching hoe het die week is gegaan. Zo wordt het niet alleen een samenwerking, maar ook een drie-eenheid.”

Ook als coach hoef je niet alleen te staan. Ze krijgen trainingen om deze rol met succes te vervullen, en er is zelfs een 'aanjager' in klas 1 en 2 die ervoor zorgt dat coaches bij elkaar worden gebracht voor een soort intervisie.

In een notendop biedt het coachingsmodel niet alleen een diepere verbinding met leerlingen, maar bevordert het ook een holistische benadering van onderwijs, waarbij zowel prestaties als persoonlijke groei centraal staan. Door deze benadering voelen ouders zich meer betrokken en worden ze actieve deelnemers in het educatieve proces van hun kind. Het vermindert zorgen en bouwt aan een toekomst waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Zo eenvoudig en doeltreffend is het. Elk kind ontwikkelt zich, groeit en bloeit, want met een coach aan hun zijde voelen ze zich ondersteund en nooit alleen.